Anna: RECENZE

Když se v posledních letech řekne "Luc Besson má nový film!", Tak často vznikne sice pozorovatelné, ale obsahově kostrbaté béčko. Evropský Spielberg vnáší do svých filmů jeden či dva podivné prvky, které zabíjejí jakékoliv kladné elementy. Po Lucy zůstává věrný cílení na silné ženské postavy iv nejnovější snímku Anna , ale kvalitativní úroveň kultovní Brutální Nikita ani zdaleka nedosahuje.

Nádherná ruská modelka Anna je snem všech štamgasty módních přehlídek. Za blonďatým půvabem a nevinným pohledem se však skrývá nebezpečí, díky kterému se křehká panenka ocitne v epicentru boje mezi tajnými agenty znepřátelených táborů CIA a KGB. Ale pozor, ne všechno je zlato, s čím se vyspíš.

Anna se prezentuje jako nabušený akční film s překvapivými zvraty a nákladem vášnivých vztahů. Sedí jen ten střed s překvapeními, nakolik triangl vášně je rutina a dvě akční scény s jednou honičkou nevytvoří akci na steroidech. Nezoufejte, i tak se dočkáte nápadité bitvy v restauraci s kuchyňskými noži, vidličkami a zábradlím. Zlomení talíře na polovinu a sekání drsných Rusů je jedním z top nápadů roku.

Besson se příliš snaží o ozvláštnění příběhu časovými přeskoky. Na oko to vypadá jakoby dokázal působivě prodat zvolenou šablonu. Jednou jsme v Moskvě v roce 1985, pak na počátku 90. let, na to se vracíme o tři ruské zimy vzad, nebo šest měsíců vpřed. Zkrátka francouzská pletenec. Tato struktura má za účel nejen mírně zmást diváka, nasadit mu vizuálně krásného brouka na trase Paříž-Moskva-Milán, ale přímo souvisí s vykreslováním postav a dějovými zvraty, kterých je nepočítaně.

Naskýtá se však neblahé konstatování, že Besson tím jen vatou plata triviálnost vlastního scénáře, protože jen téměř hodinu se dostáváme do obrazu. Báchorky o modelce, jejíž motivem je anonymní předčasný důchod ozvláštňují jen zmíněné skoky, ale i zde to režisér ke konci přepaluje. Dva nebo třikrát by to bylo fajn, v intencích svěžího odkazu na špionážní klasiky, kde často věci nebývají tak, jak se na pohled zdají. V Anne však divák brní, kdy Besson znovu sáhne po časovém skoku, až je to ke konci nesmírně otravné. Což je velká škoda, zvraty jsou v zásadě velmi zajímavé.

Nezachraňuje to ani herecké obsazení. Tedy ne to hlavní, protože sekundanty jsou parádní - nekompromisní Helen Mirren, sympatický trulko Luke Evans a famózní Cillian Murphy. Modelka / herečka Sasha Luss, která si zahrála Annu však nemá takovou oporu ve scénáři, aby věděla ukázat plnohodnotné kvality. Dívá se na ni fakt skvěle a s umem kosí své protivníky, ale v zásadě hraje jen to, co jí Bessonova mantinely dovolují. Navíc v akčních sekvencích to vypadá, jako by se jí nesměl zkřivit ani vlas a jen z jedné konfrontace vychází reálné od krve. Zabíjení je sice vizuálně efektivní, ale častá jednoduchost provedení kazí dojem.

Lucie Opltová hodnotí: 60%
Verdikt: Ve výsledku je Anna další nekonzistentní bessonovka. Ano, má své kouzlo a jistě stojí i za další zhlédnutí, zejména pro fanoušky režiséra. Jako celek jde však o velmi béčkový pokus, který se snaží být násilím něčím víc, ale bohužel stojí na nejistých základech. Pokud by si Besson lépe uvědomil slabší potenciál látky a polevil v ambicích, film by byl jistě přijatelnější. Nebo by stačilo přijít po letech konečně s pořádnou peckou bez nutnosti vsouvat do filmu prvky, které kazí jeho finální podobu. Otázkou však zůstává, zda na to Luc ještě má.