Hellboy

Guillermo del Toro před lety poprvé převedl slavnou komiksovou postavu slavného kreslíře a scénáristy Mikea Mignoly na filmové plátno. Z plánované trilogie byly nakonec natočeny jen dva díly. Nyní se do kin vřítil reboot. S novým obsazením, režií, a větší věrností temné komiksové předloze. Jak se to povedlo?

Erko, krev, akce. To jsou ingredience, ze kterých v tak vrstevnatém světě, jako je pekelníkovo universum snad ani nejde namíchat špatnou směs. Přesto nový Hellboy jakožto celek nefunguje. To je jeho největší problém. Scény na sebe příliš nenavazují, je zde halda postav a momentů, které ve filmu být vůbec nemusí (resp. nemají pro příběh žádný výraznější smysl a nikam jej neposouvají). Nemluvě o komiksových momentech, které sice potěší znalce slavné předlohy, ale nemají vlastně žádný zásadnější význam, jakkoli jsou z Mignolova díla možná jako vystřižené. Osobně jsem komiksy nečetla a vím o nich jen něco málo, takže toto srovnání až tak přímé nemám. Můžete se ovšem těšit na drobnější úpravu Hellboyova originu, kde se objeví postava jménem Humr Johnson, a pár dalších fajn pomrknutí v průběhu filmu, jako je už z traileru patrný Wild Hunt (což je jak název organizace, tak komiksu, ze kterého film přímo vychází), či skoro totožný boj s obry, nebo přítomnost Baby Jagy, Rasputina a řady dalších.

Sice je to všechno hezké, ale když na vás snímek bez možnosti oddychu vrší jednu akční sekvenci za druhou, přičemž zcela postrádá jakoukoli gradaci, je něco prostě špatně. Z některých scén je dost vidět, že se ve velkém stříhalo (pár momentů z trailerů tu třeba ani vůbec není). Dokonce se zde vyskytuje dvakrát zopakovaná prakticky stejná scéna. Nedávno navíc prosáklo, že film byl zřejmě bez vědomí tvůrců pár týdnů před premiérou přestříhán, což je na výsledku bolestně vidět. Sešlo se toho ale víc. Efekty a masky, jakkoli jsou propracované, působí místy hrozně nepřirozeně, nepatřičně a třeba u Hellboyova představitele Davida Harboura se zdá, že mu prostetická maska místy tak trochu překáží při artikulaci. 

Celkově mi vzhled Hellboye nějak nesedí, ale to může být můj problém. Harbour se jinak snaží. Byť jeho pojetí hlavního hrdiny je mnohem přímočařejší a výbušnější, animálnější, chcete-li, než Perlmanovo. Zda je to na škodu či ne, posuzovat nehodlám. Ikonický Ron Perlman mi ale byl sympatičtější. Další trochu podivný aspekt, který s komiksovým světem rudého pekelníka moc nejde dohromady, je podivně vybraná hudba, kdy ta instrumentální nijak nevybočuje z generického “fantasy průměru,” zatímco rockové skladby s tím, co se děje na plátně moc nesouzní. O místy až toporné snaze o nahláškovaný humor ve stylu marvelovek ani nemluvě. Ne že by Hellboy neměl hláškovat vůbec, ale tady je snaha o ždímání smíchu až smutná a nad vtípky a narážkami (kterým mimochodem moc nepomáhá podivný překlad v českých titulcích, který s tím, co postavy říkají nakládá příliš volně – nebo si vyloženě vymýšlí, či přidává vulgarismy tam kde nejsou, apod.) se nanejvýš pousmějete, či jednou dvakrát uchechtnete, aby se neřeklo.

Upřímně mám problém i se zbytkem obsazení a celkovým, už několikrát zmíněným dějem, který je prostý, přitom zcela vyprázdněný a z nějakého důvodu se mu nedaří dotahovat motivace některých postav, či vysvětlovat souvislosti (důvod, proč se jistá čarodějnice probudí až po více než 1500 letech a ne mnohem dřív tu nějak chybí). Vizuál a celkový řemeslný styl, jakým je film natočen, je taky celý prapodivný. Hellboy je zde prostě degradován na tupé akční béčko, což je dle mého trochu škoda. Nedá se mu ovšem upřít akce. Pořádně brutální. Tady se R rating povedlo podojit na maximum. Pár scén a lokací navíc atmosféru nepostrádá. Nějaké ty apokalyptické výjevy s groteskními pekelnými obry, či chatrč Baby Jagy vypadají skvěle. Některé masky jsou taky úchvatné. Ale tyto klady jsou zoufale málo s porovnání s tím, jaký měli tvůrci k dispozici potenciál k obrovskému (a hlavně jinému) komiksovému hitu.

Lucie Opltová hodnotí: 80%
Verdikt: Původní filmový Hellboy, jakkoli s předlohou nakládal volněji, měl dobře vykreslené postavy a poetickou, mýtickou atmosféru s nádechem pohádkového temna a tajemna. Byl jiný. Originální. Tento reboot od Neila Marshalla vizi Guillerma del Tora nepřekonává. Je hektický a uspěchaný. Jako by do vás chtěl napumpovat koňskou dávku adrenalinu. Vrší akci nad akci. Jednu za druhou, až se divíte, co se to vlastně vše děje. Když ale smršť akčních scén právě touto neukočírovanou nezřízeností nezanechává žádný výraznější dojem, stává se z adrenalinu sedativum. Hellboy je i přes drsnost, propracované masky a poklonu předloze (místy doslovnou) nesmírně nekonzistentním, nevyrovnaným a křečovitě sestříhaným filmem, který jednoduše řečeno zklamal. Přestože si v závěru a potitulkových scénách dost otevřeně připravuje půdu pro pokračování, bylo by možná lepší, kdyby k němu nedošlo…

KOMENTÁRE

Zatiaľ nebol pridaný žiadny komentár.