Úpadek středněrozpočtových filmů

Viktor Klein
Dne 28.09.2019 o 11:27

Lze už nějakou dobu pozorovat, že středněrozpočtové filmy v posledních letech prakticky zcela vymizely z kin. Důvod je prostý. Velká studia spoléhají čistě na blockbusterovou tvorbu, zatímco ta nezávislá studia sází na nezávislé, nízkorozpočtové filmy, které mají potenciál překvapit v tržbách.


To je důvodem, proč si nyní uznávaní kameramani jako Roger Deakins (Blade Runner 2049, Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem, Skyfall, Big Lebowski) nebo Rachel Morrison (Mudbound) v rozhovoru se serverem IndieWire přiznali, že mají problém najít projekt, který by je zaujal.

 

„V tuhle chvíli je to volba mezi obřími filmy se všemi hračkami, které bychom si mohli přát, které jsou ale naprosto bezvýznamné, a malými snímky se skvělými záměry, na které ale není buď dost času, nebo peněz, aby mohly být skvělé. Je to těžká pozice.“ komentuje současný stav kameramanka Rachel Morrison.

 

I jeden z nejvyhledávanějších mistrů ve svém oboru, oscarový Roger Deakins, pociťuje úbytek středněrozpočtových filmů. Ten už dotočil drama Stehlík (Goldfinch) podle sedmi seti stránkového románu od Donny Tartt, který pujde do kin 10.10. 2019 a právě dokončuje natáčení filmu 1917 z první světové války, jehož režisérem je Sam Mendes. Tvorbu Rogera Deakinse definuje fakt, že si vybírá dosti různorodé projekty, které však mají něco do sebe a jejich příběh stojí za to vyprávět.


„Jsem nesmírně vděčný za každý takový film. V dnešní době jsou takové filmy vzácnost. Středněrozpočtových filmů je čím dál tím méně, naštěstí jsou tu ještě ty nízkorozpočtové, které mi dovolí experimentovat narozdíl od blockbusterů, velký akčních a superhrdinských filmů, ale projektů jako je Stehlík ubývá. To je smutné.“

 




Divák může namítat, že tu je stále dost filmů s autorskou vizí, a to malých (Slunovrat) i velkých (Blade Runner 2049, Tenkrát v Hollywoodu, nadcházející Irishman), ale takové filmy točí schopní tvůrci, kteří do kin pustí film jednou za několik let. Vše začíná od papíru a práce na scénáři s zhotovení podrobné skici projektu může být práce na rok a více. Natáčení pak klasicky trvá jen pár týdnů a většinu času film stráví ve střižně či pod rukami editorů.

 

Velká studia vydělávají na široce přístupných velkorozpočtových blockbusterech, ve kterých se však ztrácí autorství a naplňuje se infantnilní schéma. Většinová část populace je lapena ve svých neduzích, omezená, mnohdy vyloženě tupá a zabedňěná. Takové filmy jim jednak přijdou vtipný a druhak jim jdou na ruku, protože nevyžadují moc přemýšlení ani pozornosti. Hloupí (pod)lidé nemají rádi chytré snímky, protože je konfrontují s jejich nedostatečným intelektuálním stavem.

 

Člověka to vede k úvaze:
Disney se svými miliardovými zisky a jeho hlavouni by mohli podpořit snímky s nosnou myšlenkou, solidním narativem - jednoduše něco, co by mohlo kultivovat diváky. Během renesance existoval rod Medicejů, jehož členové byli považováni za strůjce dobrého vkusu. Podporovali umění a po jejich dvoře pobíhal mladý Leonardo Da Vinci. Disney je pak pravým opakem - strůjcem nevkusu. Lze pozorovat jaké panice tyto filmy přitahují, jací lidé v nich nachází zalíbení, jaké schéma to nastavuje a jak se to otiskne do vnímání společnosti.

 

Nebyl bych daleko od použití slova "degenerace". To takový Harvey Weinstein je prase (vinný od pohledu), ale aspoň podporoval kvalitu. Disney naplňuje SJW kvóty, ale plošně škodí víc než jeden úchylák. Zdá se, že lidi jsou schopni vidět zlo, jenom když je očividné. Ostatně slovinský filosof a kulturní teoretik Slavoj Žižek o tom napsal esej "Násilí" (Violence - six sideways reflections, 2013).

Reklama

KOMENTÁŘE

#16 Napsané 28.09.2019 15:49
Perfektny clanok i ked na moj vkus az pridlhy :)
#18 Napsané 29.09.2019 14:44
Děkuji, ale ono když je o čem mluvit, tak je dobré to vypsat v celé svojí šíři - alespoň dle mého.
#17 Napsané 28.09.2019 16:43
Dobrá práce, snad se článek bude líbit i našim čtenářům. ;)