Deštivý den v New Yorku: RECENZE

Woody Allen to momentálně nemá lehké. Roku 2013 byl svou adoptovanou dcerou Dylan Farrow obviněn z toho, že ji před 27 lety sexuálně zneužil (jí tehdy bylo sedm). Toto mu však nikdy nebylo dokázáno pro nedostatek důkazů a další adoptivní potomek Moses Farrow tvrdí, že jeho sestra byla naváděna jejich společnou matkou, herečkou Miou Farrow. Režisérova věrohodnost však byla zpochybňována, protože před lety měl poměr s jinou adoptovanou dcerou výše zmiňované herečky Mii Farrow. To je na něj jistě nazlobená, protože ji vyměnil za její dvacetiletou adoptovanou dceru Soon-Yi Previn, se kterou je do dnes ženatý. To je holt Woody Allen a jeho zmatky v lásce a vztazích.

Tato nařčení se s ním však táhnou až do teď a mnoho mediálních serverů s Woody Allenem nechci nic mít a spousta herců jeho role odmítá. Herci z letošního filmu, Deštivého dne v New Yorku - Timothée Chalamet, Elle Fanning, Selena Gomez a Rebecca Hall - věnovali své honoráře na charitu, aby odlehčili svému svědomí a veřejně se tak omluvili, že své jméno spojili s Allenem, což lze považovat za slaboduché a zbabělé gesto. Lze chápat tento film jako rozloučení s jeho rodným, milovaným městem, protože Woody Allen bude vyhnán z USA a dostane Evropu jako azyl, páč ta ho momentálně přijímá lépe než Amerika, ve které stále přetrvává sexuální přecitlivělost. Vzpomínám na 40. léta, kdy byl sex v amerických manželstvích praktikován jen jednou týdně - nejlépe v sobotu večer, aby se z něj hned v neděli ráno mohli vyzpovídat.

Vysokoškolák Gatsby (Timothée Chalamet) chce své přítelkyni ukázat svou betonovou džungli a strávit s ní příjemný víkend. Jejich cesty se však rozdělí, protože Ashleigh (Elle Fanning) dostane sólokapra a upřednostní tak strávit den s režisérem v tvůrčí krizi, scénáristou s krizí v manželství nebo slavným hercem. On se tedy tak bezcílně potuluje New Yorkem a řeší, že mu holka možná zahejbá, že ho neúprosní rodiče chtějí na svém snobském večírku, že snoubenka jeho bratra se divně směje... Takto se ve filmu promíjí další typické motivy Woodyho filmů. Bohužel se jedná jen o taková pomrknutí, protože Deštivý Den v new Yorku je poměrně lehký filmík, který neříká nic nového.

Je faktem, že režisér už si dlouho jede to své "jedno a to samé" a diváci už jistě ví, jestli se jim jeho rukopis zamlouvá. Divák si sám musí určit, jestli mu stačí pár slunných a deštivých záběrů, pěkní herci a feel good atmosféra navzdory zmatkům uvnitř hlav hlavních i vedlejších postav. to svědčí o tom, že opět nejde o žádnou sondu. Takový Gatsby je poměrně jednoduchou figurkou a typickým archetypem. Je to chytrý kluk, který se však nerad učí (Woodyho alter ego) a protiví se mu vůle jeho bohatých rodičů, kteří mu nutí vybrané způsoby a vyhoněné intelektuálno, zatímco on by radši jen hledal romantiku jak ze starých filmů.

Celé se mi to zdá jako lehký snímek, u kterého člověk může odložit svá vlastní otravná neštěstí a podívat se na nesnáze někoho jiného - jen s tím rozdílem, že trápení postav v takovémto filmu je ověnčeno pohodou a milou atmosférou, takže se vlastně vůbec nic neděje.

Viktor Klein hodnotí: 40%
Verdikt: Jedná se o klasický standard Woodyho Allena, který ničím nepřekvapí, jen nabídne ten odlehčený rukopis tvůrce, který celou svou filmografii věnoval zmatkům v lásce.