Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark Fate: RECENZE

Bylo to poměrně nudné, sledovat tenhle nový - teď už opravdu vydařený - comeback Terminátora, který má potenciál být akční naháněčkou tzv. tvrdého žánru, ale ani to se mu nedaří natolik, aby na diváka dolehla ta bezradnost úniku před chladným strojem s vidinou jednoho jasného cíle - likvidace.

Během stopáže jsem sledoval větší či menší projevy neschopnosti tvůrců a přemýšlel nad tím, proč zrovna tohle zcela nefunguje a jak by to šlo udělat lépe. Udivuje mě, že na to tvůrci sami nepřišli a že jisté detaily nevyladili tak, aby film působil přesně tak, jak by chtěl. Když Rev-9 (záporný terminátor) přijde do továrny, aby zabil tu mladou Mexičanku Dani (Natalia Reyes) a strhne se tam poměrně stylová rvačka na blízko proti stroji, jenž je v rámci takého boje nezničitelný.

Nevyrazovat spoiler dává smysl v případě, že twist má potenciál udivit, překvapit, zvednout diváka z křesla - a to zde nehrozí.

Říkal jsem si, že jedna nevydařená kombinace úderů ze strany augumentované Grace (Mackenzie Davis) z budoucnosti a mohlo být po všem. Film nabral docela dobré tempo, nikdo se tam s ničim nesral a přešlo se k honičce na dálnici. Tam došlo k jednomu úmrtí a namísto, aby termočlověk Grace, řekla Dani: "Toho už nezachráníš, ale za deset vteřin budeš mrtvá, jestli se kurva nesebereš!", tak se tam chvilku tak laxně přetahují a slova jako "Dani, Dani, musíme jít!" nezní tak naléhavě a tolik filmu nesluší.

Dark Fate v jistých bodech vykrádá předchozí díly, ale k tomu si ještě zvládá sám podkopávat nohy. Nevadí mi tolik, že záporáka zabijou baterií z robotického těla Grace, což připomíná trojku. Vadí mi, že když má Dani možnost ho zničit, tak do něj začne střílet brokovnicí, ačkoliv Rev-9 nezabily během filmu ani silnější zbraně, pak ho pažbou přetáhne přes hlavu a dostane se k němu natolik blízko, že jí Rev-9 zahodí a začne jí škrtit. Takhle hloupě se Dani projevuje v závěru filmu. Film chtěl asi vykreslit to, že tahle alternativa Johna Connora je už připravená bojovat proti strojům za osud lidstva, ale namísto toho skoro všechno posrala. Pak mě už nepřekvapuje ani fakt, že Rev-9 nebyl schopný tuhle 155cm teenagerku uškrtit během 5 vteřin...

Nepřekvapuje mě to, že Rev-9 se někoho pokouší zabít pomalým uškrcením, když snadno může vytrhnout celé hrdlo.
Divák si to dokáže obhájit tím, že film musel dostat Dani do úzkých ještě jednou, aby se něco mohlo stát a někdo se mohl obětovat. Bohužel tohle je příklad toho samoúčelného vedení děje, které ve filmech nesnáším. Něco se děje proto, aby se následně stalo něco dalšího. Nemam rád, když film smrdí papírem - jde z něj cítit scénář, protože je špatně napsaný. Takhle si Terminátor likviduje uvěřitelnost dění, film nefunguje autonomě a jedná se o jednu z největších chyb, kterých se tvůrci během tvorby filmu mohou dopustit.

Grace (Mackenzie Davis) i Sarah Connor (Linda Hamilton) jinak docela šlapou (v rámci možností). Davis má více prostoru, ale na Hamilton se lépe dívá, protože její role nasraný starý drsoňky více vyniká. Škoda jen, že je vlastně pro děj nepodstatná. Jak ale byla zpracována role Arnolda Schwarzeneggera? Dle mého docela bledě, ale po půlce už jsem ani nic jiného neočekával. T-800 nám tedy osvětlí svou situaci, která se mi moc nezdála, ale diváku koukej to zakceptovat a jede se dál! Další zrychlený dialog, který má uvést věci na nějakou míru (nechci říct "pravou") a děj pokročí jinam. Obdobně nám film řekne, že Skynet se nestal - stal se Legion! OK whatever...

Postavy tedy za moc nestojí a divákovi na nich jednak nezáleží, protože nejsou zajímavé a druhak se o ně nebojí, protože během filmu lidští hrdinové přežívají nepřežitelné. Scéna na hranicích, kde na hrdiny spadne výzvědný dron je krásný příklad plot armoru.

Ani ta akce není nikterak intenzivní. Z části je to tím, co se v ní děje. Zdá se mi, že jednotlivé akční sekvence nejsou natolik atraktivní a každá další akční scéna je o stupeň horší než ta předchozí. Z části je to i jejím technickým zpracováním...je to prostě digitální jako počítačová hra, což kazí dojem. Terminátor 2 kombinuje masky se CGI a i dnes vypadají jednotlivé scény poměrně vizuálně působivě. Divák nepocítí váhy těžkotonážních rvaček, ve kterých se sebou hází ocelové mašiny na zabíjení - což opět podkopává uvěřitelnost viděného. Zde je vše plynulé, umělé, ladné.

Ačkoliv Tim Miller natočil prvního Deadpoola, což byl eRkový komiksový film, tak ani tam se po stránce násilí moc nepředvedl (to mi naštěstí druhý díl vynahradil). Zde však režisér předvedl ještě horší výkon. Občas vycákne tmavý digitální prskanec v rychlém střihu, ale to za nic nestojí a film působí spíše jako PG-13. Já mám explicitní filmové násilí rád, páč je vizuálně pestré a přidává na intenzivitě a působivosti. Není to snad naprosto zřejmé? Je. Neříká si zrovna tento film o něco takového? Říká.
Opravdu nechápu, proč Terminátora opět dostal na starost někdo, kdo postrádá pořádnou vizi. Nechápu, proč pumpovat prachy do naprosto plochého zaměnitelného filmu, který neumí být tím, čím by s trochou tvůrčí prozřetelnosti být mohl. Nemyslel jsem si, že by mi film předhodil nějaké myšlenky, ale esteticky dobře by vypadat mohl. Taky by mohl být solidní prezentací řemesla (tak jako třeba John Wick 3 nebo Mad Max: Fury Road...), ale zde není vůbec nic.

PS: Pochybuji, že se na tom Cameron nějak výrazně podílel. Spíš jen přitáhl Lindu Hamilton a hlavu měl plnou Avatarů.

Viktor Klein hodnotí: 40%
Verdikt: Pokud se považujete za průměrného zaměnitelného jedince, který bývá spokojen s průměrnou zaměnitelnou akční fraškou, tak na to klidně jděte a po projekci si řekněte: "Já se bavil i přes nějaké výhrady." Radši vám však doporučím, pustit si cokoliv hodnotnějšího a vpustit do svého omezeného nitra něco, co ho má potenciál rozšířit.