Režisér James Mangold (Logan, 3:10 Vlak do Yumy) připsal do své kinematografie další chlapskej film (to demonstruje přátelskej vztah dvou tvrďáků Shelbyho a Milese, kteří se klasicky udobří tím, že se poperou). Tentokrát je tím závodní drama o tom, jak se automobilka Ford pokusí na 24 hodinovém závodu Le Mans roku 1966 porazit Ferrari, jehož sporťáky vítězily 5 let po sobě.
Film se dotkne osudu svéhlavého závodníka Kena Milese (Chrisian Bale) i toho, jak masivní automobilka amerických aut do každé rodiny přistupuje k závodění. Já o této historické události nic nevěděl, takže mne překvapilo, co všechno se tehdy událo, když Carroll Shelby (Matt Damon) stavěl auto, které by porazilo Italy v rudé. O jisté rivalitě mezi automobilkami nebo Enzem Ferrari a Henry Fordem II nemůže být toliko řeči. Snad více rivality je mezi marketingovým oddělením Fordu a týmem, kterému jde o to, vyhrát závod. Obsahově je ten film poměrně zajímavej. Můj problém tkví v přístupu k látce, ze které by šlo vytěžit ještě víc.
Psal jsem závodní drama, ale ta dramatická vrstva se třeba Rivalům (Rush, 2013) od Rona Howarda rovnat nemůže. Tím se dostávám k největšímu problému Le Mans '66. Ten film má takový zaměnitelný mainstreamový výraz. Je to zkrátka snadno uchopitelný, funkční film, se kterým vám ty dvě a půl hodiny utečou jako voda.
On je to takovej syndrom Bohemian Rhapsody. Slušivej film, kterej párkrát dojme, ale nějaké seriozitě a hloubce se vyhne, aby divák z kina odcházel v pozitivní spokojené náladě. To je právě důvodem, proč Le Mans 66 uspokojilo tolik lidí. Jednak je tam historická vrstva, což vždy dílu přidává k dobru, ale hlavně je svou přístupnou odlehčeností snadno uchopitelnej téměř pro každého človíčka z davu. Momentálně má film 93% a je sedmým nejlepší filmem na CSFD (ano, ono to klesne, ale stejně...). Já apeluji na to, aby lidi hledali něco víc. Očividně to potřebují.
Ano, film to je dobrej, o tom žádná, ale dobrej film je není dost. Dobrej film buďto vyrovnává nedostatky jistými perlami a nebo slušně šlape, ačkoliv magie, která je ve slovech a obrazech se nedotkne. Umím si představit, že by ten film mohl být plnější, že by šel více do hloubky, což by však kladlo větší nároky na tvůrčí dovednosti režiséra a Mangold holt není Scorsese.
KOMENTÁŘE