Jasně, Dark Knight nebo Logan jsou super, ale já do dnes považuji Snyderovi Watchmeny (2009) za nejlepší superhrdinský film. Taky je považuji za jednu z nejlepších adaptací, protože Zack Snyder zůstal věrný předloze a pouze se postaral o vizuální výraz samotného snímku.
Grafický román Alana Moora je považován za zásadní dílo a dekonstrukci komiksovýho žánru. Tím chci říct, že to dílo má hloubku. Komiksu vycházel mezi lety 1986 - 1987, byl zasazen do alternativní reality skutečného světa, který reflektuje jadernou hrozbu, válku ve vietnamu, nebo třeba prezidentství Nixona. Hlavní sílou jsou však samotní Strážci. Postavy příběhu jsou psychologicky komplexní, morálně rozmanité, zajímavé a chytré. Bylo třeba o tomhle promluvit, abych mohl dostatečně poukázat na to, čeho všechno Lindelofův navazující seriál nedostál.
Když dnes zavítám na CSFD, tak seriálový Watchmeni mají 75% a jsou tedy vesměs hodnoceni kladně. Některá individua jsou schopna ohánět se frázemi jako: "nejodvážnější a nejambicióznější námět," což je názor naprosto zcestný. Opět se mohu divit tomu, jak je naprosto zmršený projekt nadprůměrně hodnocen. Mohli bychom vést diskuzi na téma: "proč tomu tak je?" ale obávám se, že kvůli tomu jste sem nepřišli. Dovolte mi tedy jen říci, že to má co dělat s nevybroušenou schopností vhledu do struktury narativu. Většina lidí prostě není kompetentní hodnotit, páč není schopna nehlédnout do struktury díla. Stojím si za tím, že já tu schopnost mám. Vím, jaké jsou silné stránky každého příběhu a uvědomuji si, proč si předloha získala takové renomé, jenž se jí přes 30 let drží.
Lindelof se rozhodl, že svůj seriálový sequel zařadí do alternativní reality současného světa a tak řeší rasismus. Jsem jedinej, komu se to zdá pasé?
Četl jsem, že Lindelof tento svůj návrh ukázal svým přátelům, protože si s tím nebyl jist a ti mu řekli, že to bude svělé, když to bude zpracováno citlivě. Lindelof se však přeslechl a pravděpodobně slyšel "ploše".
Moderní ku-klux-klan vyměnil bílé hábity za Rorschachovu masku a říká si kavalerie. Tito fanatičtí rasisti něco plánují a policie jim jde po krku. Tento konflikt absolutně nefunguje, protože rasisti jsou naprosto jednorozměrní, což několika trapnými frázemi (viz.: "Být v dnešní době bílý muž je zločin...") v závěru stvrdí jeden z nich. Hlavní protagonistkou je policistka Night - a je úděsná. Pokud bych dělal pokračování Watchmenů, uvědomil bych si silné aspekty toho díla a důstojně na ně navázal. Lindelof namísto toho umístil do středu dění naprosto nezajímavou postavu a přidělil tu roli naprosto odporné Regině King, na jejíž držku bylo utrpení čumět těch cca 9 hodin. Co proboha stálo v konkurzu? “Do hlavní role seriálových Watchmenů hledáme ošklivou ženu opičích rysů...” Nevidím důvod, proč z toho množství sympatických lidí/schopný herců černé pleti vybrali tvůrci tuhle ošklivou mužatku. Zde casting naprotso selhal, ale ani jinde není důvod jásat. Přiznávám se však, že na vině je hlavně scénář.
Je jedno, že do role Ozymandiase byl obsazen Jeremy Irons, když nemůže jinak, než uboze přehrávat. Na osudu jeho postavy pak autoři v poslední epizodě dočista pošpinili odkaz Moorova odkazu. Je nehorázné, že nějaký neschopný imbecil dostal do rukou kvalitní námět, přestože si ani není vědom silných pilířů dané látky. Zcela určitě nejde o nejambicióznější námět. Spíše byla napsaná slátanina, která jde na ruku levicové agendě studia/hollywoodu, jehož hlavouni to jistě rádi přijali. Vídím v tom spíš jistotu, než-li risk.
Prostřednictvím postavy Night se rozplýtá větší záhada, která však po celou dobu nezačne bavit. Uznávám však, že jsem chtěl vědět, jak to celé dopadne už jenom proto, že mám rád Moorovu předlohu/Snyderovu adaptaci. Chtěl jsem vědět, co s tím tvůrci udělaj nehledě na zábavu, kterou z toho já sám vytěžím. Teď aspoň vím, na co oprávněně plivat.
Někteří si myslí, že seriálový sequel funguje na úrovni samotného obrazu. Lepší než Ordinace v Růžové Zahradě, ale pořád žádná sláva. Vizuální stránka je koukatelná, ale o jakékoliv hravosti nebo vytříbenosti nemůže být řeč. I kdyby mohla, tak středobodem každého filmu musí být kvalitní scénář a ten v tomto přídadě neexistuje.
Těm, kdož mají vhled do sktruktury kvality si můžou ušetřit 9 hodin života. Těm ostatním doporučuji studium. Nejdřív si pusťte původní filmovou adaptaci z roku 2009, zamyslete se nad tím, neco si o tom přečtěte a pak se podívejte na pár dílů seriálu. Myslím, že při zamyšlení je ten rozdíl očividný: Tempo, vizuál, děj, postavy, myšlenky, dialogy...
KOMENTÁŘE