Amundsen: RECENZE

Roald Engelbregt Gravning Amundsen byl norský polární badatel, který se svými výpravami jako první dosáhl jižního pólu a první proplul severozápadní cestou kolem Severní Ameriky. Stal se průkopníkem polárního výzkumu vzducholoděmi a letouny…

BUDU PRVNÍ!

Expedice na život – vlastně na slávu nebo smrt. Film protkanej norským patriotismem (poraženým je zde totiž podobnej blázen, a to Britský polárník Robert Falcon Scott). Ano, byli to magoři, hledající ego v tunách ledu a v kose, ve který se i sáně těšili na oheň. I z toho vyplývá, že takový člověk, nebude obyčejný cestovatel. Roaldova posedlost objevováním válcovala veškerý vztahy. Sice byl ctižádostivý a silný, ale i složitý nejen jako společník, ale také jako bratr.

Připravte se, že film není oslavnou ódou na norskýho hrdinu, ale jde o pohled na obyčejnýho člověka, který všechno obětoval svýmu snu. Aby tvůrci věrně zobrazili souboj o jižní pól a ukázali Amundsenův charakter, přečetli snad všechny existující knihy. Příběh vypráví jeho bratr Leon. Dozvíme se tak všechno o začátcích, ale taky o složitosti jejich vztahu. Leon má co říct, protože byl u prvních výprav něco jako manažer. I proto se snímek jmenuje "AMUNDSEN". Vypráví totiž o nich obou.

Film je norskej, takže vám můžou chybět zažitý hollywoodský postupy. Na jednu stranu jsou skutky, které Roalda proslavily, předvedeny důkladně. Na tu druhou je to většinou stejně chladný, jako místa, kde se odehrávají. Asi to byla také záležitost financí. Film totiž stál 73 milionů norských korun (velká část se natáčela v České republice s českým týmem – z herců třeba Vojta Kotek) a strhujícího dobrodružství se prostě nedočkáme.

To, že na těchto výpravách o dramatický momenty nebyla nouze, je pouze naznačeno. Film nenabízí tolik zvratů, aby mohl pohrdnout (a nevyužít) zážitky z expedic. I za cenu drobného přikrášlení skutečnosti. Jinak řečeno – je fajn dozvědět se, jak se plánovaly expedice v časech, kdy každý objev byl hrdinsky oslavován, dostat základy historické geografie, dozvědět se, jakých poznatků od Eskymáků bylo využíváno (v samotném snímku je kladen velký důraz na to, aby bylo používáno autentické vybavení, ošacení a rekvizity)… ale já se ptám, jestli to není málo, Antone Pavloviči? Vlastně Espene Sandbergu?

Espen Sandberg je totiž režisér, který má za sebou nejen komerční "PIRÁTY Z KARIBIKU – SALAZAROVA POMSTA" (2017), ale taky cestovatelsky a životopisně založený "KON TIKI" (2012) o (jak jinak) norském mořeplavci Thoru Heyerdahlovi a jeho expedici. „Amundsen“ je první film, který natočil bez svého kolegy a kamaráda Joachima Rønninga a na výsledku je to bohužel znát.

František Jukl (Fr) hodnotí:60%
Příběh je napěchovanej Amundsenem, jeho životním příběhem. Kdo byl Roald Amundsen? Jakou roli v jeho životě hrál bratr Leon? A jakou Bess Magids? Zajímal se jen o sebe? Nebo o jižní pól? Kdo chce znát odpovědi, ať vyrazí do kina. Není to nezapomenutelná podívaná… vlastně je to celkem obyčejnej film, kterýmu chybí něco, na co by se vzpomínalo. Teda kromě Amundsena. Abych nekecal – na konci to trochu dojímavý je. Ale když to srovnám s tím dobytím severního pólu Čechem Karlem Němcem... je tenhle pokus neslanej a nemastnej!