Gentlemani / The Gentlemen: RECENZE

V DŽUNGLI PŘEŽIJE LEV TAK, ŽE SI NA KRÁLE NEHRAJE, ALE ŽE SE JÍM STANE

Varování: Tento článek není vhodný pro mládež mladší 17 let. Obsahuje hrubý, nespisovný jazyk, popisuje násilné scény, nahotu, sexuální a rasistické narážky a užívání drog. Stejně jako film.

Hodně lidí už zapomnělo a hodně ani neví, jak vypadá gangsterka podle Guye Ritchieho. Pravda. On sám to nikomu neulehčuje. Jeho posledním filmem je Disneyovka ALADIN (2019), takže vysvětlujte dnešní generaci, že první, téměř dokonalou gangsterku natočil už před 20 lety. „Gentlemani“ jsou návratem k jeho typickým postavám, dialogům, ději… prostě filmovým věcem, který mu jdou nejlíp. Asi proto v nás starších, který ještě neskolil Alzheimer, vyvolávaj techtle mechtle mezi těmahle slušně oblečenejma gangsterskejma hovadama slušný Déjàvu.

Vcelku jednoduchá premisa, kdy drogovej král (dokonalej gentleman) Mickey Pearson chce prodat svoje impozantní marihuanové impérium a odejít do „důchodu“, má v Ritchieho podání komplikovanou strukturu, kterou rámuje vyprávění bulvárního novináře Flatchera. Ten chce vyměnit tajně nashromážděný informace, sepsaný do podoby filmovýho scénáře, za směšných 20 milionů liber. Navštíví proto Raymonda, Paersonova „Consiglieriho“. Z jeho dlouhýho úvodního (skoro) monologu se postupně rozvíjí spletitej příběh, ve kterým si z tý hromady peněz chce „každej“ něco shrábnout pro sebe. Navíc hlavní zájemce se dle pravidel byznysu snaží snížit cenu, takže zúčastnění gentlemani soutěží taky o to „kdo má většího čuráka“ a kdo se stane králem džungle.

Neortodoxní vyprávění příběhu, může zpočátku připadat matoucí a kvůli monologům i třeba… - TAK BACHA! Nudný ne! Prostě je třeba si to v klidu vyslechnout a bavit se proměnou Hugha Granta a ledovým klidem Charlieho Hunmana. Brzy se to totiž rozjede tím správným tempem a vy jste zvědavý, jestli Flatcherův plán nemá trhliny …

Scénárista a režisér Guy Ritchie točí kriminální příběhy s typickým britským důvtipem. S postavama se moc nesere, děj je dobře prokombinovanej a nebojí se přidat kupu rasistickejch hlášek. Kvůli nevyváženosti tvorby však zůstává hluboko v Tarantinově stínu. Přitom SBAL PRACHY A VYPADNI / 1998 (objevil pro film Jasona Stathama a Vinnie Jonese) nebo klasicky žánrovej PODFU(C)K / 2000 (kterej se stal senzací v očích diváků i kritiků) jsou filmy, na který se nezapomíná. „Gentlemani“ by mohli definitivně změnit pohled na jeho tvorbu. Je to (téměř) dokonalá gangsterka, na kterou (nebo aspoň na některý scény), budete s láskou vzpomínat. Musí si ovšem uvědomit, že se narodil pro akčně laděný kriminální komedie.

Jak už to u takovejhle filmů bejvá, je těžký vybrat kladnou postavu. Má ji být novinář Fletcher (Hugh Grant), kterej přišel s jasnou nabídkou - byť to zavání vydíráním?

Nebo snad sám velký Mickey Pearson (Matthew McConaughey), opovrhující distributory tvrdejch drog? Jeho produkt přece nikoho nezabíjí (navíc ho využívá medicína).

Nebo jeho pravá ruka Ray (Charlie Hunnam), řešící veškerý problémy s klidem Angličana? Pravda. Často má ruce od krve a na svědomí několik „leteckejch“ úmrtí, ale přesto se všechny problémy snaží řešit s noblesou, po dobrým a v klidu.

Fajnovou postavou je kouč (Colin Farrell). Zajímavě voháklej mentor problémovejch kluků, na který má neuvěřitelnej vliv. Nejen že je trénuje, ale taky chrání, aby se nedostali na šikmou plochu. A když už uklouznou, přijímá za ně odpovědnost a spolu s nima koná skutky, který vedou… na šikmou plochu. Může si získat vaše sympatie takovejhle člověk prostejch, ale čestnejch názorů?

Klaďaskou rozhodně nebude choť Mickeyho Pearsona, Rosalinda (Michelle Dockery). Tvrdá, důsledná a ctižádostivá… takovou ženu (my muži) nemáme rádi. Nebo…?

Nebudou jimi ani gentlemani Lord George (Tom Wu) a jeho namyšlenej pobočník „Dry Eye“ (Henry Golding). Ne proto, že jsou „žlutý“, neumí se totiž chovat!

Svýho vítěze si prostě budete muset vybrat sami. A věřte, nebude to lehká záležitost. Co postava, to nezaměnitelnej charakter. Přesto, že se postavy nijak charakterově nevyvíjí (není na to prostor) je potěšením sledovat, jak sedli jejich představitelům. To všechno dohromady tvoří parádní svět, ve kterým se „Gentlemani“ pohybují. Možná je až přehnaně absurdní, ale každá scéna v něm představuje kousek skládačky a má svoji pointu. Slovní konfrontace si pranic nezadají s těma akčníma. A obráceně. Dialogy jsou prostě drsný a přesně mířený. Navíc příběh osvěží třeba půllitr piva „English Lore“ z režisérova minipivovaru Gritchie's, nebo okamžiky patřící spíš do série „Black Mirror“.

Guy Ritchie se nejen vrátil, ale mám dojem, že překonal svůj gangsterskej standart. Podobnej film tady dlouho nebyl (promiň Quentine).

František Jukl (Fr) hodnotí:100%
Vymazlenej, do posledního detailu promyšlenej, mnohavrstvej šmrncovní příběh s dokonale ostrými dialogy, kterým se režisér a scénárista Guy Ritchie vrací ke svým filmovým kořenům. „Gentlemani“ jsou chytrou gangsterkou, ve který zařve hodně lidí a která mixuje černej humor, násilí a vtip. Navrch přihazuje parádní postavy a obsazení, na který budete dlouho vzpomínat.

Chcete zde mít vaši reklamu?
info@moviefan.cz