Uncut Gems / Drahokam: RECENZE

Mam rád filmy postavený na svébytných atypických postavách, protože diváka lze zaujmout povahou takové postavy.
Adam Sandler se během své herecké kariéry nepropůjčil důstojným projektům. Lidé ho znají jako takového blbíska z brakových komedií. Vyjímkou je snad jen film Punch-Drunk Love (Paul Thomas Anderson, 2002), ve kterém jsem vypozoroval, že jisté role pomatenců je tento herec velmi schopný zahrát a přitom se neztrapnit.
Pokud je tedy divák v pokušení vidět Sandlera ve filmu s úrovní, tak Uncut Gems budou dobrou volbou. Vždyť za roli Howarda Ratnera byl nominován na "odmalinování/malinové vykoupení" a vyhrál nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli na Independent Spirit Awards (nezávislé filmy).

Přesto věřím, že film nebude po chuti všem. Ano, tak už to bývá vždy. Jeden fyzicky nezvládá explicitní násilí a druhý ho považuje za vizuálně atraktivní a intenzivní. Film se však skládá z aspektů, které film staví na určitou kvalitativní úroveň. Přesto však jeden aspekt může jistého člověka natolik rozčilovat, že film zavrhne jako celek. To samozřejmě je chyba diváka a on sám se připravuje o potěšení, ale musím upozornit, že právě to může být případ Uncut Gems.

Opět se vrátím k Sandlerovi - nebo spíše k postavě, kterou hraje.
Ta je cíleně nesympatická. Chtivá židovská nula, která do všech neustále něco hustí, ačkoliv z něj jsou všichni znechucení či otrávení. Howardu Ratherovi se rozpadá manželství, ale on hlavně řeší své dluhy. Neustále kříčí do telefonu, bojuje o čas a riskuje, což přirozeně znamená, že film má slušné tempo. Jde o film, ve kterym je protagonista pod čím dál větším tlakem. Ačkoliv tedy Howardovi spoustu věcí nevychází a on čím dál tím víc ztrácí rovnou půdu pod nohama, tak stále má v rukávu jedno eso. Do rukou se mu dostal veliký opál, přesněji vzácný opál v němž se ukrývá kaleidoskop barev. Howard ve filmu pronese, že se říká, že v něm lze spatřit celou galaxii a ve filmu je i vizuálně působívá scéná, která diváka provede vnitřkem drahokamu a přejde do záběru vyšetření tlustého střeva, jenž se provádí s pomocí ohebné sondy.

Benny a Josh Safdie mají cit pro vizuální estetiku. Některé scény jsou vyloženě neonové, ale celek není tak přepálený jako předchozí film brátrů režisérů - Good Time, 2017. V jedné takové scéně neonové prozářené scéně z klubu se objeví zpěvák Weeknd, jehož cameo bylo příjemné vidět. To však je jen třešnička pod zasvěcené. Jeho nové album totiž netrpělivě očekávám.

Viktor Klein hodnotí:80%
Uncut Gems stojí za pozornost. Ačkoliv se nejedná o žádné zjevení a na mne více zapůsobil nezávislý Lighthouse od Eggerse, tak se jedná o slušnou podívanou, které nehodlám nic vyčítat. Mne Sandlerova role bavila, držela mou pozornost, jednou mě rozesmála a několikrát jsem si říkal, že je to fakt neponaučitelný hovado.

Chcete zde mít vaši reklamu?
info@moviefan.cz