Mrtvý chlapec v parku a podezřelý, o jehož vině nikdo nepochybuje. Ovšem brzy všem, co mají s případem cokoliv do činění, dojde, že tady něco nesedí. Nebo spíš sedí až moc! HBO uvádí novou thrillerovou sérii podle stejnojmenné knížky Stephena Kinga. Právě on by měl být zárukou, že odhalit pravdu bude složitější, než se na první pohled zdá!
Od prvního dílu si to drží dobré tempo. Žádné „rozehřívání“, jak je u seriálů zvykem. Prostě vražda, podezřelý, důkazy – a to obou stran. Nechybí ani noční můrou vyděšená holčička a hřbitov, tedy Kingovo oblíbené místo. Jsme svědky postupného získávání informací, což s sebou přináší zajímavé napětí. Straší se málo. Spíš jde o indicie, které neumí nikdo (ani laborka) vysvětlit. Abyste se mohli aspoň trochu bát, musíte (aspoň trošku) věřit na bubáky. Jednoduše se oprostit racionálních úvah a věřit v mysteriózno, které je Kingovi tak blízké. Příběh je přímočarý a sází na tajemnou atmosféru. Měl jsem obavy, že se (skandálním?) odhalením zmizí. Naštěstí zbytečné.
Za hvězdu je zde Jason Bateman (NOČNÍ HRA / 2018; DÁREK / 2015). Jednak jako výkonný producent, ale hlavně kvůli ztvárnění malé, ovšem důležité role. Také se chopil režie dvou dílů. Pozornost však na sebe strhnou spíše detektiv Ralph Anderson v podání Australana Bena Mendelsohna (KRÁL / 2019; READY PLAYER ONE /2018) a nejzajímavější postava, zvláštní, inteligentní, divácky vděčná (protože věří na nadpřirozeno) a tajemná Holly Gibney (Cynthie Erivo, která na sebe upozornila ve filmu VDOVY / 2018). (Tato soukromá vyšetřovatelka se objevuje i v jiných Kingových románech. Tvůrce a scénárista Richartd Price tyto knihy ani série, které podle nich vznikly, neznal, a tak spisovatele požádal o svolení postavu přejmenovat. King nesvolil.)
Nejen s těmito postavami se člověk dobře sžije. Díky pomalému dávkování informací, je napínavé sledovat, kdo a co právě zjistil a jestli ho to nebude stát život. Když už není zbytí, a „pravda“ se provalí, je to jen o tom, jestli ji přijmete, nebo ohrnete nos. Škoda, že to nemělo míň (třeba) 6 dílů. Atmosféra z první poloviny se totiž postupně rozmělňuje. Jakoby scénáristům docházel dech.
Úplně největší zklamání přichází na závěr. Konec se moc nepovedl a připadá mi, že se sem ani nehodí. Stojí totiž na kardinálním debilovi a jeho rozhodnutí. Ale ono to je asi takhle v předloze, takže jádro problému bude s jejím převedením do filmové podoby.
KOMENTÁŘE