Recenze o filmu:
Informace:
USA, 2019, 114 minut
Režie:
Mark Monroe,
Scénář:
Ron Howard,

Ron Howard je vskutku zajímavý režisér. Na jedné straně má za sebou silné devadesátá léta, kdy točil Oheň, Navždy a daleko či Apollo 13 a potom v jeho filmografii najdete trilogii podle knih Dana Browna. Tento kámo Hanse Zimmera však neustále dokazuje, že má výborný talent: jednou vytáhne drama Frost / Nixon, jindy servíruje rivalové a mezi ně točí jednohubky. Nejnověji se zaměřil i na silné hudební dokumenty - před třemi lety Beatles a nejnovější výborný pohled na Pavarottiho. Dokumenty se dají točit rozmanitým způsobem a Ron Howard si vedle prologu a epilogu Pavarottiho (což jsou obzvláště zajímavé sekvence, ale není radno jejich prozradit) vybírá chronologický způsob. Začíná v jeho dětství, dostává se k jeho úplným kořenům, rodičům i prvním zkušenostem se zpěvem.

Zpočátku nás zasype spoustou jmen, které se věnují jeho osobě: manželka, dcery, manažeři, přátelé. Každý dostává jmenovku a přesto si některých napoprvé nezapamatujete a budete lovit v paměti kdo je kdo (obzvláště bylo na premiéře úsměvné slyšet rozhovor dvou divaček za mnou, které odhalily totožnost první manželky asi 10 minut před koncem). Postav jsou i dva tucty, ale každá má co říct a mozaiku výborně dokreslí. Pokud jste nestudovali Pavarottiho CV, Wikipedii nebo jiné zdroje, bude pro vás zřejmě košatá postava, která měla vždy co říct, ke vtipu neměla daleko, ale zároveň to byl chlapík, kterému osud nadělil nejednu ránu a neměl to lehké na pódiu, ani v soukromí .

Občas byl tvrdohlavý, ale jedna věc je jistá - jeho úžasné hlasové rozpětí mu vydláždilo cestu ke slávě. A zároveň měl kolem sebe šikovných i drzých lidi, co jeho talent viděli a rozhodli se z něj vytřískat co nejvíce a učinit z něj globální hit jako na popové scéně. Z dokumentu se o jeho kariéře dozvíte téměř vše a proskáčeme si několik fáze: od debutu v Bohéme a první představení přes recitály, při kterých vzniklo ikonické vystupování s bílou kapesníkem až po top momenty, kdy vyprodal obrovské sály, stadiony a začal přinášet operu masám. Obzvláště zajímavé jsou chvíle, kdy vystupoval v amerických zapadákově nebo přinesl větší popularitu opery do Číny a trénoval některých zpěváků. Korunovaci talentu je jeho spojení se dvěma ostatními chlápky a jejich vystoupení v podobě Tří tenorů, z nichž se stal obrovský hit po roce 1990. Pokud se těšíte na tu pasáž kariéry, mám pro vás výbornou zprávu: jsou tu několik momenty z vystoupení a jsou to dojemné chvíle filmu! O jeho přístupu k opeře a využívání vztahů na dobrý účel hodně svědčí i příklon k charitě i vystoupení s přáteli: zda jí byla Lady Diana nebo Bono z U2.

Po samostatné kapitole se třemi Tenor je charita další silnou linií a velmi dobře vyplňuje skládaný charakter Luciana, který se v prvních minutách snaží odpovědět na to, jakým je člověkem. Ano, v soukromé linii se mihne jeho honička za perfektními vystoupeními, momenty trémy a také různé vztahy se ženami. Když o něm vypovídá jeho manželka, dcery (kvůli nemoci jedné rušil celé šňůry jen aby byl s ní), manažeři a zejména jiné talenty (José Carreras, Plácido Domingo či Bono), je to vynikající práce režie a střihu. Mixuje se zde dobový materiál, který na velkých plátnech bude bít do očí s novými soukromými záběry - a prvních deset minut si budete sice zvykat, ale pak se už naladíte naplno.

Lucie Opltová hodnotí:80%
Dozvíte se o velkých momentech i malých vtipům v zákulisí, i o druhé manželce a poslechu svého hlasu. Titulní otázka Jaký člověk byl Pavarotti nesjíždí z mysli a a celý film slouží jako odpověď na ni. Má silné momenty (zřejmě spíše v druhé polovině) a milovníci opery budou neustále hledat známé árie a jeho výkon. Na své si přijdou však i ostatní, kteří neviděli desetkrát Turandot a Nessun Dorma možná uslyší druhý-potřetí v životě. Ron Howard udělal nejlépe jak mohl: teoreticky by mohl deset minut sestříhat, ale i patnáct přidat. Je to kvalitní dokument nejen pro milovníky opery, v našich kinech bude bojovat o pár tisíců diváků, ale pokud co jen trošku uvažujete nad tím, že ty dvě minioblasti berete (dokument a operu), do kina zajděte.