Raubíř Ralf a internet: RECENZE

Jak často v dnešní době vidíme animovaný film, který tento fakt nevyužívá jako žánr, ale jen jako formu, kterou podat příběh? Nikde není přikázáno, že animáky musí být barevné a šílené. Faktem však je, že jsou takové často - no jen málokdy si na to najdou důvod. Právě proto mezi ty nejlepší filmy patří ty, které přišly s příběhem, který kapku té šílenosti nabízí na stříbrné lžíci. Do které skupiny se zařadila novinka studia Disney, pokračování filmu Raubíř Ralf?

Po více než šesti letech se na filmová plátna vrací titulní Ralph. Hodně se toho neudálo, a právě to je jedním z hlavních témat tohoto filmu. Se svou kamarádkou Vanellope mají rozdílné názory na každodenní život postaviček arkádových her, jakými jsou oni. Nyní přišel čas, aby otestovali své přátelství a zjistili, kam opravdu patří. Společně se vydají na internet, kde se jim otevírají nové dveře, ale zároveň zjišťují, jaký je svět šílený ...

Proč podávám příběh jednoduchého animáku takto abstraktně? Inu, má to několik důvodů. Děj filmu Ralph bourá internet je totiž navenek zcela mělký a jednoduchý - i když splňuje všechny požadavky pro klasickou hrdinskou cestu. Dvojice kamarádů se vydá na internet, aby přes eBay koupili náhradní součástku do arkádové hry, v níž bývá Vanellope . Opravdu, to je všechno. Dozvíme se to v prvních minutách filmu. Skutečně záživné části jsou však události a těžké rozhodnutí, se kterými se postavy setkají. Nuže, právě ty vám specificky nemohu prozradit, aniž jsem vám nezkazila zážitek.

Vytváří svůj vlastní svět

Ralph bourá internet dokonale navazuje na koncept z originálu, který jsme si v kinech prohlédli v roce 2012, tedy že herní postavičky jsou "živé" a objevovat se v arkádě je pro ně prací . Na internetu je to podobné. Když prokousat odporné množství product placementu (umísťování značky / produktu ve filmu), můžeme si užít situace, které srší kreativitou. Tvůrci se s tímto nápadem skvěle pohráli.

Pro příběh důležitý eBay je zde zobrazen jako fyzické místo , ve kterém avatary internetových uživatelů kupují produkty. Nástroj na vyhledávání je milý vševěd , který truchlí pokaždé, když mu někdo nepoděkuje za jeho práci. Podobně jsou zde ukázány i vyskakovací reklamy, které ve světě Disney vypadají jako chlapík, který kolemjdoucí zastavuje a otravuje tabulí s nápisem.

Vítejte na internetu

Internetové stránky se nám ve filmu představují jako fyzické místa, mezi nimiž se uživatelé přesouvají. Ralph a Venellope na vše reagují s úžasem a vícekrát prohlásí, že "internet je super!" Jak však sami víme, ne vždy tomu tak je. Osobně jsem velmi rád, že studio Disney se rozhodlo neidealizuje různé weby, ale ukazuje i jejich negativní stránku . Jak s postavami se tak ve filmu setkáme s chamtivými algoritmy , překupníky se zbožím , či dokonce se dostaneme i na dark web .

Všechny tyto příležitosti film využívá k tomu, aby "odhalil" pravdu o internetu. My, diváci, se spolu s Ralphem a Venellope dozvíme, že sám o sobě není špatný - jde však o špatných lidí, se kterými se na něm můžeme setkat . Mělká honba za popularitou, srdíčky na příspěvcích a odporné chování lidí na internetu jsou témata, kterými studio trefilo do černého. I proto film boří hranice toho, co lze ve filmu pro děti i dospělé dokázat.

Není všechno bezbarvé

Samozřejmě, negativistický postoj ke chování lidí na internetu není násilnější zprávou příběhu, mě však tento bod docela dost zaujal. Šíří touhu stát se lepším . To je zvláště důležité při animáku, který je nepochybně mířený hlavně na děti . Rodiče se tak nemusí bát, že by jejich ratolesti byly negativně ovlivněny. Nicméně, jen pro děti tento film rozhodně není.

Nejvíce vás rozhodně pobaví reference, které Disney do snímku vložilo . Jelikož má tato společnost pod sebou množství intelektuálního vlastnictví, ve filmu Ralph bourá internet se setkáme s desítkami, možná i stovkami velikonoční eggov . Přímo do příběhu jsou přitom zapleteni například Stormtroopeři ze Star Wars , znělka klasického Batmana či prakticky všechny Disney princezny . Kromě toho každého obradostní mnoho referencí na současnou popkulturu v podobě mêmes, virálních videí a ještě nenápadnejších skrytých vtipů . Tvůrci těmto všem ukázali, že zachytit přítomnost mladých lidí na internetu zvládli na perfektní.

hlubší podstata

Zní to všechno krásné, ale někomu to může připadat jako příliš. Pokud se podíváme na příběh, jeho krásné poselství by se dalo vyprávět i mnohem jednodušší . Z animáku však vychází pocit, že děj je násilím natažený, aby zůstal čas na výše zmíněné reference . I když jsou tedy najvtipnejšími částmi filmu, nepůsobí, jako kdyby do něj patřily. Když si odečteme rychle využity vtípky, které působí obecně jen na okrasu, kromě základního poselství nám skutečně nic nezůstane. To však vůbec nevadí.

Ralph a Venellope možná působí jako karikatury, ale jejich postavy a osobnosti se neustále rozvíjejí. Právě přátelství a konflikt, kteří je pro pravých kamarádů zkouškou, je hnacím motorem tohoto filmu . Bez perfektního vykreslení této dvojice by animák na plné čáře selhal - s ním je však plný dospělých emocí, s nimiž se ztotožní každý divák.

Lucie Opltová hodnotí:80%
Myslím si, že nemá smysl porovnávat film Ralph bourá internet s originálem z roku 2012. Novinka od Disney stojí na vlastních nohou, přičemž nabízí mnohem víc než špičkovou animaci . Má akční scény , neobvykle, ale smysluplně rozčleněný příběh a množství vtipných a unikátních referencí na popkulturu . Nejsilnější stránkou je silné poselství o přátelství , díky kterému se dá přehlédnout většina příběhových nedostatků.