Úniková hra: RECENZE

Souboje gladiátorů, mučení, veřejné popravy ... lidé odjakživa rádi sledovali utrpení ostatních . V dnešní době naštěstí máme k dispozici už jen filmy jako ty ze série Saw a jim podobné díla. Zůstalo ještě v dnešní kinematografii místo pro další napínavý počin s touto tématikou, nebo nás tato premisa již jednoduše nenasytí? Pojďme se spolu podívat na záhadu jménem Escape Room a rozluštíme spolu hádanku, která zní: vyplatí se vám na tento film zajít do kina?

Ve filmu Escape Room se šest cizí lidé zapojí do populární aktivity se stejným názvem. Co si mysleli, že bude nevinná zábava, za rychle změní na teror. Společně zjistí, že neúspěch v této escape room neznamená jen prohru, ale také většinou bolestivou smrt . Podaří se jim vyluštit všechny záhady a odhalit největší hádanku ze všech: proč vybrali právě jejich?

Přiznávám se, že když jsem o tomto filmu poprvé slyšel, jen jsem nad ním mávl rukou a předčasně ho zařadil mezi B-kulicka napodobeniny série Saw . Tuším, že nejsem sám. To však Escape Room dalo velkou výhodu. Už mnohokrát jsme se přesvědčili o tom, že čím méně od filmu čekáme, tím snadněji nás překvapí . Abychom tedy tento titul zařadili do kategorie hloupých oddychovek, hodně se toho podařit nemuselo, ale nyní vám rád říkám, že je toho mnohem více, čím Escape Room překvapuje a baví!

Kouzlo v jednoduchosti

Jak se ukazuje, hlavní náplní filmu je opravdu sledování šesti postav, které se snaží probojovat přes několik velmi nebezpečných místností plných hádanek . S velkou jistotou říkám, že toto si užije každý divák. Escape Room sice nekonkuruje příběhem, při kterých musí i divák zapojit svou hlavu, ale oceňuje ty, kteří hledají jen hloupou a jednoduchou zábavu.

Mimochodem, více fanouškům tohoto žánru to bude znít povědomě. Filmů s podobným příběhem existuje opravdu hodně, ale to nebrání tomu, aby Escape Room vzal starý koncept a předělal ho v modernějším a stále zábavném stylu . Tento počin však nejvíce překvapuje tím, že není mělký . Nemyslete si tedy, že jde o 100 minut běhání z rohu do rohu pokoje a vyhýbání se šíleným nástrahám, které si tvůrci filmu vymysleli. Zde na scénu přicházejí postavy a jejich příběhy, které tento počin vyzdvihují do nového teritoria.

Je štěstí skutečné?

Nikdy bych to u tohoto typu filmu nečekal, ale vám nebudu moci hodně prozradit z příběhu a jeho postav. Celkem šokující je, že Escape Room vůbec nějaký příběh má - no opravdu je to tak . Hlavním "motorem" scénáře je skupinka šesti cizích lidí, z nichž je každý jiný. Nenajdou se mezi nimi dvě postavy, které by měly podobné motivace, nebo vůbec podobné smýšlení. Právě to pomáhá budovat stísněný pocit diváka, který pozoruje osobnosti bojující o svůj život . Díky tomuto faktu lze Escape Room označit jako opravdu napínavý .

Samozřejmě, ani vcelku dobře provedený a mnohdy odzkoušen nápad se nevyhne klasickým prvkem klišé, které terorizují každý podobný film . Je tu více případů a okamžiků, kdy prostě musíte vypnout mozek - což zní při sledování příběhu o hádankách zcela nelogicky . V tomto případě byla kvůli kreativitě obětována právě logika, nad kterou si bude lámat hlavu i šampion escape rooms.

Všechno to má význam

Pokud jste jako já a neviděli jste trailer, mohu vás ujistit, že Escape Room obsahuje několik zvratů a odhalení - ať už příjemných nebo přehnaných . Jak tomu bylo u designu jednotlivých hádanek, i v tomto ohledu se kreativita obětovala na úkor jednoduše dosažitelného pocitu šoku. Tyto malé i masivní chybičky se však nevyplatí rozpitvávat, protože v konečném důsledku vůbec nekazí celkový zážitek ze sledování skupinky lidí, kteří bojují o život.

Všechno se to tedy dá vyjádřit mnohem jednodušší. Escape Room funguje proto, protože se nechal odvázat, ale zároveň nepřesáhl své hranice . Držet šílenství na uzdě znamená, že je mnohem uvěřitelnější, čímž se stává děsivějším. Mělká zábava funguje i z filmařského hlediska, a to kvůli její kombinaci s příběhy jednotlivých postav. To řetězovým efektem v důsledku dovolilo hercům se odvázat a prvky svého charakteru odhalovat v každé jedné větě dialogu.

Verdikt: Režisér katastrofálního hororu Insidious: Poslední klíč se sice ani tentokrát nedržel při zemi, ale naštěstí vsadil na ověřený nápad, ve kterém je kreativita mnohem důležitější než logika . Design hádanek a překážek je zajímavý, protože je hlavní náplní filmu, ale zároveň stojí na podpěře, kterou vytváří všudypřítomný příběh . Jednotlivé postavy jsou živým klišé , ale kvůli rozmanitosti a odvázaný hereckým výkonem nepřekážejí tak, jak baví . Pokud dokážete vypnout hlavu a chcete si užít jednoduchou i šílenou zábavu, Escape Room vám jednoznačně doporučuji .