Manhunt: Unabomber: RECENZE

V roce 1978 zaznamenala americká veřejnost první ze série útoků na vysokoškolské profesory, intelektuály, manažery a vlivné politiky. Zprvu se zdálo, že jde o skupinu atentátníků, později ale policie zúžila okruh pachatelů na jediného člověka, známého pod přezdívkou Unabomber. Ten své vlastnoručně zhotovené výbušniny rozesílal většinou poštou, popřípadě je osobně roznášel…

"V zájmu systému je pouze naplánovaná, omezená svoboda s předepsanými podmínkami. Jednotlivec musí být vždy držen na vodítku, i když je toto vodítko někdy dlouhé." (Ted Kaczynsky)

Rok 1993. Už 15 let po Státech putují vražedný poštovní bomby. Rok 1995. Speciální vyšetřovací skupina, dostává novej přírůstek. Jim 'Fitz' Fitzgerald po 10 letech práce pochůzkáře úspěšně složil zkoušky a stal se nejen profilovačem FBI, ale díky svým schopnostem i členem týmu, kterej má už 150 členů. (Jen pro připomenutí – strasti i slasti jednotky behaviorální analýzy výborně popsal seriál z roku 2017 - MINDHUNTER). Jeho nadšení a sebevědomí dostává od počátku zabrat. Chce totiž začít znovu. Jeho rozhodnutí zahodit x let práce předchůdců a vsadit na svůj instinkt moc pochopení (celkem oprávněně) u skeptických a byrokratických šéfů nemá. Zdá se, že víc než výsledky se očekává poslušnost. Ovšem stejně jako Unabomber, Fitz není žádná ovečka, dodržující striktně protokol. Postupně se tak pro něj stává „lov“ osobní záležitostí a stejně jako jeho kořist, se odcizuje od své rodiny. Jen jinou cestou.

Série lehce rozebírá soukromej život Fitze. Do toho občas vloží i nějakej drastickej obrázek - tedy pohled na příjemce balíčku při a po otevření. Roky letí a v tom s čísly 1997 se na scéně objevuje Kaczynski. Ne jako muž v akci, ale jako vězeň s IQ 168. Chce mluvit jedině Fitzgeraldem, kterej ho má přesvědčit, aby se přiznal. Stát by se totiž rád vyhnul nepředvídatelnýmu soudnímu procesu. Navíc je tu možnost, že by se nebezpečný poselství šířilo dál do světa.

Kvůli zajímavosti vyprávění se celkem dost migruje v letech. Hlavně však jde o logiku uvažování, snahu předvídat další krok a chytání se stébla v kupě sraček. Sledujeme souboj inteligencí a tu jednu doslova v přímým přenosu. Pátrání po Tedu Kaczynskim sebou přinášelo mnoho „nej“. Nejvražednější bombovej atentátník v dějinách… největší sledovací operace FBI… nejznámější kresba v policejní historii… A tenhle seriálovej krimi thriller si je toho vědomej. Navíc umně využívá i „kaciřský“ myšlenky, takže čekáte, až se „Ted“ Kaczynski představí. To obstarají flashbacky z dětství, který (jak známo) formuje osobnost každýho člověka. Když se dostaneme ke studiím na Harvardu, je to pořádný psycho. Dokážete chápat zradu, kterou cítí dětská duše, či posléze dospělý muž toužící po úctě. A protože nemá schopnost být obyčejnej, jeho budoucnost je ovládána jeho minulostí. „Ať mě nenávidí, nebudou mě ale ignorovat!“

"Pokud společnost potřebuje ustanovit rozsáhlé, mocné prosazování zákona, pak je s touto společností cosi strašlivě v nepořádku; musí vystavovat lidi velikým tlakům, jestliže tak mnoho jich odmítá přijímat pravidla, nebo je přijímají, jen protože jsou k tomu přinuceni." (Ted Kaczynsky)

Vlivní lidé mají strach z opakování Ruby Ridge. (Třeba taková ministryně spravedlnosti Janet Reno si s sebou nese mindrák z událostí ve Wacu - více zde…). Rozhodování ale nemají těžký jen státní složky, takže samozřejmě nemůže chybět Kaczynskiho bratr. Příběh graduje setkáním mozků. Fitz, který o protivníkovi ví stejně jako sám o sobě vs. vzdorovitý, geniální, sociálně-teoretický vrah Kaczynski, kterej měl odvahu žít podle svejch ideálů. Jejich setkání lehce evokují vzpomínky na MLČENÍ JEHŇÁTEK (1991). Ovšem bez morální čistoty Clarice Starling. Takže jestli jste dosud o Tedu Kaczynskim neslyšeli a máte rádi série plný výbuchů a myšlenek (byť anarchistických) …

Dirigentskou taktovku dostal na starost převážně seriálovej režisér Greg Yaitanes (epizody - Ztraceni, Útěk z vězení, Dr. House, Hrdinové, Banshee). Trio scénáristů (nejznámější Nick Schenk – GRAND TORINO 2008; ROBOCOP 2014) studovalo nepublikovanou Tedovu autobiografii, měli přístup k spisům a zkoumali věci, který se na veřejnosti nikdy neobjevili. Díky tomu získali celkem přesnou představu o tom, kdo je a co chtěl Ted Kaczynski. Objevili onu dualitu a konflikt charakteru. Něco ve stylu Jekyll a Hyde. Dvě posedlý osobnosti na obou stranách zákona a možná nejlepší herecký výkony svý kariéry předvedli Paul Bettany, který ukázal Teddovu zvláštnost a Sam Worthington, kterej baví tím, jestli a jak dopadení dosáhne. Jedním z producentů byl i Kevin Spacey.

"Ekonomická a technologická struktura společnosti je mnohem důležitější než její politická struktura v určování způsobu života průměrného člověka." (Ted Kaczynsky)

Svádělo mě pojmout recenzi jako historický ohlídnutí za odkazem postavy, která je překvapivě lidská a prochází většinou stejných věcí jako my, „obyčejní“ lidé. Ano, takový je Theodore John „Ted“ Kaczynski, americký matematik, sociální kritik, anarchista, kterej rozesílal po USA podomácku zhotovené bomby a zabil tři lidi a 23 dalších zranil. Ovšem ani seriál není takovej. Je to jednoduše odvyprávěnej kus americký kriminalistický historie, kterej se nese v duchu devadesátejch let a není o akci, ale o slovech. Jde o lehce fiktivní záležitost (sám Fitzgerald mluví o 80% skutečnosti) a chtě nechtě v sobě ukrejvá poselství.

František Jukl (Fr) hodnotí: 100%
Unabomberův případ byl po celá ta léta sledován americkou veřejností a zatčení možného pachatele bombových útoků se stalo jednou velkou mediální senzací, když reportéři začali sestavovat veřejnosti dosud neznámý životopis Kaczynského. A přestože je to příběh dvou mužů, kteří se zapsali do historie, tak Ted Kaczynsky bude navždy tím známějším. Možná se po zhlédnutí série zamyslíte nad svou osobní svobodou a donutíte se přečíst „Text stanovující konečnou diagnózu současný civilizace“. Takzvaný „Unabomber manifest“ byl vydán knižně v roce 1995 (Theodore Kaczynski - Industrial Society and Its Future). Má 226 stran a třeba (stejně jako někteří anarchističtí spisovatelé), přijmete některý ideje za svý. Kousek Unabombera je dost možná v každým z nás.