Toy Story 4: Příběh hraček: RECENZE

Když v roce 1995 přišlo do kin první Toy Story , navždy to změnilo dějiny animovaných filmů. Já osobně jsem celé dětství sledovala první dva filmy na VHS kazetách , protože jsem neměla tu možnost jich zažít v kinech. Vše se však změnilo v roce 2010, kdy po jedenácti letech vyšla třetí část.

Studio Pixar si tak na své konto připsalo jednu z prvních bezchybných filmových trilogii v dějinách kinematografie. Perfektní třetí části nechyběl emotivní konec a většina fanoušků si myslela, že tu příběh hraček navždy končí. Inu, mýlili jsme se. Po devíti letech totiž přichází film Toy Story 4 , na který se dnes  díváme jako dospělí lidé.

Většina z nás vyrostla spolu s touto sérií. Woody , Buzz a celá jejich parta byly našimi nejlepšími kamarády. Nejnovější přírůstek do série Toy Story má tedy před sebou nepříliš snadnou úlohu. Musí zaujmout hned dvě cílové kategorie , které jsou diametrálně odlišné. Jednou jsou rodiče a popřípadě dnes už dospělí lidé , kteří spolu s hračkami vyrostli.

Druhou kategorií jsou malé děti , které chtějí jít o víkendu do kina a nikdy neviděli předešlé filmy ze série. Snímky od studia Pixar mají naštěstí jednu velmi specifickou vlastnost. Zatímco většina animovaných filmů je cílená pro děti a užijí si je i dospělí, toto je přesný opak. Pixar tvoří hluboké filmy pro dospělé, které jsou obalené do pohádek pro děti.

Andy odjíždí na vysokou školu a všechny jeho hračky putují do dobrých rukou malého děvčátka jménem Bonnie . Ta se aktuálně chystá do předškolní přípravky, kde si během prvního dne udělá nového kamaráda - doslova. Z odpadků si vytvoří hračku Vidlíka , který však sám sebe považuje za smetí.

Kovboj Woody si tedy vezme na triko to, že mu vysvětlí důležitost toho být pro dítě hračkou. Během rodinného výletu se spolu zatoulají do místního starožitnictví, kde je čeká nebezpečné dobrodružství plné nových (a starých) kamarádů. Do Woodyho života se vrátí i jeho stará láska z předešlých filmů, porcelánová pastýřka Bo Peep . Jak si vybere mezi láskou a kamarády?

Po oznámení dalšího pokračování si mnoho fanoušků kladlo jasné otázky. Má nám série Toy Story ještě co ukázat? Chceme vůbec vidět co se stalo dál po filmu Toy Story 3 ? Odpovědi jsou jednoznačné - ano a ano . Díváme se totiž na zcela novou a tentokrát asi i poslední kapitolu jejich života.

Hračky jsou s novými dětmi, potkavájí nové kamarády a jediněco zůstala z předešlých filmů jsou postavy Andy a Bo Peep. Vše je však nádherně vysvětleno tak, aby tomu rozuměli i noví diváci. Skalní fanoušci si také přijdou na své, neboť se v tomto filmu nachází nejvíce skrytých odkazů na ostatní filmy studia Pixar v historii. A co může být více, než spokojenost obou výše zmíněných skupin?

Děti se budou smát, dospělí plakat

A to jsme si mysleli, že po třetí části to už nemůže být emotivnější . Věřte nám, může. Děti tomu hlubšímu významu pravděpodobně neporozumí, ale nikdy to na ně ani nebylo cílené. Avšak pryč od slz, přejděme ke skvělému humoru . Ten si užije každá věková kategorie, tedy alespoň nám smích rezonoval celým sálem.

Film prostě výborně vyvážil emoce , humor , akci a dokonce i strach , hlavně když přijdou na scénu němé oblibené břichomluvecké loutky. Akce sice není tak velkolepá jako v předešlých filmech, ale přichází s mnohem lepší choreografií . Celkově se film drží více při zemi tím, že se odehrává v malém obchůdku . Nečekejte tedy žádné letiště ( Toy Story 2 ) či vrakoviště ( Toy Story 3 ).

No a co se za tu dekádu změnilo asi nejvíce? Tím bude určitě animace , která dbá i na ty nejmenší detaily. Je přímo neuvěřitelné sledovat, jak se během let mění kvalita počítačem tvořené grafiky . Už první Toy Story film přinesl průlomovou animaci a tato série překvapuje i dodnes.

Poklepávat po sedadle si budete i při trefné hudbě Randyho Newmana , který je dvorním skladatelem studia Pixar. Na kontě má hudbu už k jejich devíti filmům včetně celé série Toy Story . Jednou z jediných výhrad ohledně filmu je táhlé a pomalejší tempo , které může některé děti začít nudit. Film sice trvá pouze 100 minut , ale zdání může na první pohled lhát.

Hlubší význam a dojemný konec

Musím se vrátit ke výše zmiňovanému faktoru filmu, který je cílený hlavně na starších diváků. Snímek totiž přebírá dost těžké témata , přičemž jednou z nich je koncept ztracené hračky . Postava Bo je již několik let na cestách, nepatří nikomu a přesně o takových hračkách se říká, že jsou ztraceny. Bo to však cítí úplně naopak a věří, že ji její předchozí zkušenosti pouze posílily.

Jako kontrast tu máme Woodyho, který si právě prochází existenciální krizí . Ten sice patří malé Bonnie, ale druhou stranu cítí, že zcela ztrácí význam . Za každou cenu potřebuje někomu patřit a žádný jiný život mu nepřipadá v úvahu. Jeho poslední šancí je to, aby naučil malého Vidlíka stát se pořádnou hračkou pro Bonnie.

Lucie Opltová hodnotí: 60%
Jedná se o nádherné ukončení příběhu. jehož další pokračování už vidět nepotřebujeme a nechceme. Pokud by někdy vzniklo, tak by šlo ze strany studia pouze o násilné dojení peněz ze slavné série. Ze strany emocí, humoru, animace, hudby a hlavně příběhu jde o bezchybný film. Tou slabší částí je pomalé tempo a akce , která se nedočkala velkého vyvrcholení. Každopádně, z filmu odejdou spokojeni stejně dospělí, tak děti. Každý si tam určitě najde to své.